Delad glädje, dubbel glädje

Tänk vad jag missat om jag kört bil!

Fullt på perrongen, fredag eftermiddag i Sundsvall. Tåget stannar med dörr precis där jag står, det är lycka det. Får en armbåge i sidan av ung kvinna som tränger sig om och förbi mig in på tåget. Mindre lycka! Alla får plats! Några får ståplats och trängande kvinnans väska och kassar får motvilligt lämna sina två sittplatser till bättre behövande.
En man och hans son tar plats bredvid mig, sonen snällt sittande i pappans knä. Där dukas snart kaffe och kakor fram, och jag blir erbjuden att få en kopp då extra mugg tydligen finns i packningen. Trevligt men tackar vänligt nej, försöker sova istället. Känner hur någon petar mig på benet, låtsas som ingenting och petandet fortsätter med lite fnissande från 4-åringen tills han får ännu en kaka.
bildHudiksvall, blir en plats ledig i raden bakom och jag tar mitt prick & pack och flyttar. Den lille får äntligen egen plats, sätet framför mig, fönsterplats. Fortsätter mina försök att sova. Känns som någon tittar på mig, jag blundar vidare. Nu börjar det fräsa också, sånt där ljud som uppstår när man pressar ihop och blåser ut luft mellan läpparna. Väntar på en redig salivdusch, kisar för att se vad som pågår och får se ett litet huvud pressat mellan ryggstöd och rutan, prrrrr, och ögon som stirrar på mig. Ger upp sovaförsöken och tar fram min bok.

Läser lite och med jämna mellanrum kastar jag blicken mot den fräsande gynnaren, läsa, titta, läsa, titta. Hans ögon till vänster, till höger, ovanför ryggstödet, och jag tittar, och han försvinner fnissande där bakom. Vad min bok handlade om, ingen aning! Pappan plockar fram ett Yatsy och min tid som frivillig barnvakt är över, men säg den frid som varar. Nu börjar min stolsgranne fixa fredagsfrisyren. Hon sitter vänd mot mittgången, böjer huvudet framåt, drar fingrarna genom håret…. och KASTAR huvudet bakåt, väldigt långt och tjockt hår. Svisch, rakt i ansiktet på mig som en piska. Ojoj, var allt jag fick ur mig, blir helt enkelt lite överraskad. Hon märker inget och hörde inget, hörlurarna på, tvinnar håret till en knut. Äntligen framme i Gävle! Jag går hem, pappan och sonen byter tåg, och hon med den nu snygga frisyren hamnade kanske på en kul fest?!

Det är inte bara bra för miljön, rätt kul att välja miljömärkt transportsätt också!

Det här inlägget postades i Resa och transport, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna gärna tips, idéer och synpunkter här:

